Ćwiczenia logopedyczne dla dużych i małych

 

Ćwiczenia logopedyczne dla dużych i małych

 

Zachęcamy wszystkich, młodszych i starszych do ćwiczeń buzi i języka, aby lepiej, ładniej i staranniej posługiwać się mową.

 

Na początek kilka ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne (język, wargi):

  • wysuwanie języka, kierowanie go do lewego i prawego kącika ust, oblizywanie wargi górnej i dolnej.

  • unoszenie języka do podniebienia górnego ( dzieciom możemy wytłumaczyć, że to taki „sufit w buzi”)

  • kląskanie ( naśladujemy stukot końskich kopyt)

  • czyszczenie ząbków językiem: górnych, dolnych od zewnątrz i od wewnętrznej strony jamy ustnej,

  • wypychanie językiem policzków ( jakbyśmy mieli w buzi landrynkę i przenosili ją z jednego policzka do drugiego),

  • mlaskanie ( jakby przy jedzeniu czegoś bardzo dobrego).

  • otwieranie i zamykanie ust („rybka”)

  • uśmiech z odsłoniętymi i zasłoniętymi zębami.

  • wymawianie samogłosek w kolejności: a, e,u,i,o,y

    Bardzo ciekawym i lubianym przez dzieci ćwiczeniem, szczególnie dobrym dla tych, którzy mają problem z unoszeniem języka, jest „winda”. Polega ono na umieszczeniu kawałka opłatka na środkowej części języka, podniesieniu go do podniebienia i trzymaniu językiem tak długo, aż opłatek się przyklei.Podobnie, możemy posmarować dziecku podniebienie, trochę za górnymi zębami np. czekoladą do chleba. Zadaniem dziecka jest zlizanie słodkości.

 

Ćwiczenia oddechowe:

-dmuchanie na bibułki, piórka, piłeczki styropianowe, puszczanie baniek mydlanych,

  • dmuchanie na papierowe łódki w misce z wodą ( można urządzić rodzinne zawody),

  • przenoszenie papierków z miejsca na miejsce za pomocą słomki do napojów.

  • dmuchanie na płomień świecy tak, aby lekko sie poruszał, ale nie zgasł

    ( to ćwiczenie dzieci mogą wykonywać tylko pod kontrolą dorosłych

    i w bezpiecznej odległości od płomienia)

Ważne jest to, aby nabierać powietrze nosem a tylko wydychać ustami.

 

 

Literatura:

1. Michalak-Widera I. „ Miłe uszom dźwięki. Usprawnianie narządów mowy i ćwiczenia prawidłowego wymawiania głosek”, Unikat 2, Katowice 2007

  1. Demel G. „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”WSiP, Warszawa 1996

 

Opracowała: Agnieszka Fusik