Ćwiczenia logopedyczne dla dużych i małych
Ćwiczenia logopedyczne dla dużych i małych
Zachęcamy wszystkich, młodszych i starszych do ćwiczeń buzi i języka, aby lepiej, ładniej i staranniej posługiwać się mową.
Na początek kilka ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne (język, wargi):
-
wysuwanie języka, kierowanie go do lewego i prawego kącika ust, oblizywanie wargi górnej i dolnej.
-
unoszenie języka do podniebienia górnego ( dzieciom możemy wytłumaczyć, że to taki „sufit w buzi”)
-
kląskanie ( naśladujemy stukot końskich kopyt)
-
czyszczenie ząbków językiem: górnych, dolnych od zewnątrz i od wewnętrznej strony jamy ustnej,
-
wypychanie językiem policzków ( jakbyśmy mieli w buzi landrynkę i przenosili ją z jednego policzka do drugiego),
-
mlaskanie ( jakby przy jedzeniu czegoś bardzo dobrego).
-
otwieranie i zamykanie ust („rybka”)
-
uśmiech z odsłoniętymi i zasłoniętymi zębami.
-
wymawianie samogłosek w kolejności: a, e,u,i,o,y
Bardzo ciekawym i lubianym przez dzieci ćwiczeniem, szczególnie dobrym dla tych, którzy mają problem z unoszeniem języka, jest „winda”. Polega ono na umieszczeniu kawałka opłatka na środkowej części języka, podniesieniu go do podniebienia i trzymaniu językiem tak długo, aż opłatek się przyklei.Podobnie, możemy posmarować dziecku podniebienie, trochę za górnymi zębami np. czekoladą do chleba. Zadaniem dziecka jest zlizanie słodkości.
Ćwiczenia oddechowe:
-dmuchanie na bibułki, piórka, piłeczki styropianowe, puszczanie baniek mydlanych,
-
dmuchanie na papierowe łódki w misce z wodą ( można urządzić rodzinne zawody),
-
przenoszenie papierków z miejsca na miejsce za pomocą słomki do napojów.
-
dmuchanie na płomień świecy tak, aby lekko sie poruszał, ale nie zgasł
( to ćwiczenie dzieci mogą wykonywać tylko pod kontrolą dorosłych
i w bezpiecznej odległości od płomienia)
Ważne jest to, aby nabierać powietrze nosem a tylko wydychać ustami.
Literatura:
1. Michalak-Widera I. „ Miłe uszom dźwięki. Usprawnianie narządów mowy i ćwiczenia prawidłowego wymawiania głosek”, Unikat 2, Katowice 2007
-
Demel G. „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”WSiP, Warszawa 1996
Opracowała: Agnieszka Fusik