PROCEDURY UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

Procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w Gminnym Przedszkolu Publicznym w Zebrzydowicach wraz z oddziałami


Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad
organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach,
szkołach i placówkach (Dz. U z 25 sierpnia 2017 r., poz. 1591),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków
organizowania kształcenia wychowania i opieki dla dzieci młodzieży niepełnosprawnych oraz
niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub
integracyjnych (Dz. U z 2010 nr 228, poz. 1489, z późniejszymi. zmianami),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu
prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania,
działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji ze zm.(Dz. U z 2002 nr
23, poz. 225, z późniejszymi zmianami).
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.
2. Zadaniem nauczycieli i specjalistów jest rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci uczęszczających do przedszkola, w tym ich
zainteresowań i uzdolnień.
3. Nauczyciele, wychowawcy i specjaliści prowadzą w szkole obserwację pedagogiczną podczas
pracy z dziećmi, mającą na celu rozpoznanie u nich:
a) ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się,
b) szczególnych uzdolnień.
4. W przypadku stwierdzenia, że dziecko nie posiadające orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego, ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne,
wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciele lub specjaliści niezwłocznie
udzielają tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym wychowawcę grupy.
5. Wychowawca grupy informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia dziecka
pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z dzieckiem - jeżeli stwierdzi
taką potrzebę.
6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być udzielana wychowankowi również poprzez jego
udział w zajęciach rozwijających uzdolnienia lub zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych,
organizowanych przez nauczycieli.
7. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej planuje i koordynuje wychowawca grupy.

8. Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinie poradni
psychologiczno-pedagogicznej obligatoryjnie objęci są pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
planowaną przez wychowawcę grupy.
9. W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego planowanie i
koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym ustalenie dla dziecka
form udzielania tej pomocy, a także okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w których te formy
będą udzielane, jest zadaniem zespołu powoływanego corocznie przez dyrektora przedszkola
(załącznik nr 1).
10. Zespół składa się z nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem.
11. Dyrektor wyznacza osobę koordynującą prace zespołu.
12. Do zadań koordynatora zespołu należy:
a) ustalanie terminów spotkań zespołu,
b) zawiadomienie o terminie spotkania zespołu: dyrektora, wszystkich członków zespołu oraz
rodziców lub opiekunów dziecka (załącznik nr 2), z 2-tygodniowym wyprzedzeniem,
c) prowadzenie dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
13. Do zadań zespołu należy:
a) dokonanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka,
b) opracowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (załącznik nr 3),
uwzględniającego zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, a także zawierającego wymiar
godzin oraz formy udzielanej pomocy,
c) dokonanie efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
d) w miarę potrzeb modyfikowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.
14. Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż 2 razy w roku.
15. Dyrektor przedszkola zatwierdza formy i okres udzielania pomocy psychologicznopedagogicznej
dzieciom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, biorąc pod
uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych
form.
16. O ustalonych dla dziecka formach, sposobach i okresach udzielania pomocy psychologicznopedagogicznej
oraz wymiarze godzin, dyrektor zawiadamia pisemnie rodziców dziecka (załącznik
nr 4).
17. Rodzice wyrażają zgodę na udzielanie ich dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej
(załącznik nr 5).
18. Dokumentacja udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz dokumentacja badań i
innych czynności uzupełniających dla każdego dziecka gromadzona jest przez dyrektora szkoły.
19. W sprawach nieuregulowanych niniejszymi procedurami stosuje się przepisy rozporządzeń
powołanych na wstępie.

Załączniki do procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej:


Załącznik nr 1 powołanie zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Załącznik nr 2 zawiadomienie rodziców o spotkaniu zespołu pomocy psychologicznopedagogicznej
Załącznik nr 3 przykładowy Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny
Załącznik nr 4 informacja dla rodziców o ustalonych formach pomocy psychologicznopedagogicznej
Załącznik nr 5 zgoda rodziców na udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej