Program profilaktyczno - wychowawczy
PROGRAM PROFILAKTYCZNO - WYCHOWAWCZY
GMINNEGO PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO
W ZEBRZYDOWICACH.
Program wychowawczo - profilaktyczny powstał w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, która wskazuje cele wychowania przedszkolnego, zadania profilaktyczno - wychowawcze przedszkola oraz efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego.
Celem programu jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania, uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
Zawarte w programie profilaktyczno - wychowawczym treści wychowania stanowią spójny system wybranych fundamentalnych wartości, które zostały ujęte w określone zasady wraz z ustalonymi przez nas normami postępowania dla dziecka i dorosłego. Program realizowany jest zgodnie z indywidualnym potencjałem każdego dziecka.
-
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 z późn. zm.), a także rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 356), wskazały szkołom i placówkom obowiązek wprowadzenia zmian w obszarze podejmowanych przez nie działań wychowawczo-profilaktycznych.
Kierunki zmian w tym zakresie obejmują przede wszystkim:
-
wzmocnienie wychowawczej i profilaktycznej funkcji przedszkola,
-
poszerzenie problematyki edukacji dla bezpieczeństwa,
-
ustalenie zakresu treści i liczby godzin przeznaczonych na zajęcia poszczególnych przedmiotów – umożliwiających nauczycielom rozwijanie umiejętności pracy zespołowej dzieci, rozwiązywanie problemów i realizację projektów edukacyjnych.
Od roku szkolnego 2018/2019 działalność edukacyjna przedszkola określana jest między innymi przez program wychowawczo-profilaktyczny, który powinien być spójny i musi uwzględniać wszystkie wymagania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Ich przygotowanie i realizacja to zadanie zarówno dla całego przedszkola, jak i dla każdego nauczyciela.
-
CELE PROGRAMU
Podstawowym celem i założeniem programu wychowawczo-profilaktycznego jest kształtowanie u dzieci prawidłowych postaw oraz wyposażenie ich w niezbędne wiadomości i umiejętności w zakresie funkcjonowania w społeczeństwie oraz bezpieczeństwa, rozpoznawania i przeciwdziałania zagrożeniom we współczesnym świecie.
Cele szczegółowe:
1) nabywanie umiejętności rozumienia siebie i innych oraz radzenia sobie w trudnych sytuacjach, zwracania się o pomoc do osób dorosłych;
2) zapoznanie dzieci z regułami życia w grupie, wdrażanie do samodzielności i umiejętności współżycia oraz współdziałania z innymi, próby rozwiązywania konfliktów i dochodzenia do kompromisu;
3) zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami, światem wartości moralnych oraz koniecznością ponoszenia konsekwencji swoich czynów;
4) budowanie systemu wartości, takich jak: tolerancja, uczciwość, sprawiedliwość, odpowiedzialność, odróżnianie dobra od zła, szczerość, przebaczenie, cierpliwość;
5) wyposażenie dzieci w umiejętności pozwalające na ocenę sytuacji zagrażającej ich bezpieczeństwu;
6) nabywanie wiedzy i umiejętności umożliwiających prowadzenie zdrowego stylu życia (aktywność fizyczna, zdrowe odżywianie);
7) nabywanie umiejętności pełnienia ról społecznych, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka (np. pełnienie dyżurów);
8) wzmacnianie u dzieci poczucia własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności jako czynniki motywującego do dalszych działań dziecka;
9) kształtowanie zachowań prozdrowotnych w szczególności umiejętności spędzania wolnego czasu, przestrzegania zasad higieny i zdrowego odżywiania się.
10) rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.
-
STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNYCH
Dyrektor przedszkola:
1) dba o prawidłowe funkcjonowanie przedszkola, poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej placówki, kształtowanie twórczej atmosfery pracy w przedszkolu;
2) wspiera finansowo i organizuje działania profilaktyczne w środowisku przedszkolnym;
3) stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji o prawach dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej;
4) czuwa nad realizowaniem przez dzieci obowiązku szkolnego;
5) organizuje spotkania szkoleniowe dla nauczycieli;
6) dba o zapewnienie bezpieczeństwa na terenie placówki.
Rada pedagogiczna:
1) zapewnia dzieciom wszechstronną pomoc;
2) współpracuje z instytucjami do spraw opieki i wychowania;
3) diagnozuje problemy edukacyjno - wychowawcze w przedszkolu;
4) odpowiada za udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
5) wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny dzieci;
6) udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń, w oparciu o rozpoznanie potrzeb dzieci;
7) dba o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu.
-
ZADANIA PROGRAMU PROFILAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEGO
Lp. |
Zadania główne |
Normy postępowania |
Zadania szczegółowe/kryteria sukcesu |
1. |
Kultura |
- używaj form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam – nie mów z pełnymi ustami, - okazuj szacunek dorosłym, starszym osobom, - pamiętaj o kulturalnym zachowaniu w trakcie powitań i pożegnań (dzień dobry, do widzenia), - bądź miły dla innych osób (kolegów i dorosłych), - dbaj o porządek wokół siebie (nie śmieć, sprzątaj po zabawie), - słuchaj, kiedy inni mówią, mów, kiedy inni słuchają |
- uważne słuchanie, nieprzerywanie wypowiedzi innych, - samodzielne podejmowanie prostych obowiązków w domu i w przedszkolu, - sprzątanie swoich zabawek, układanie książek, - spokojne i ciche zachowanie, gdy inni odpoczywają, - stosowanie zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach (dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam), - dostarczenie dzieciom wzorców właściwego zachowania się (np. postacie z literatury), - utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych (w sklepie, autobusie, kinie), - poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów, - uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowania innym za te słowa, - kulturalne zachowanie się przy stole, podczas spożywania posiłków, - prawidłowe posługiwanie się sztućcami, - przyzwyczajanie dzieci do przestrzegania zasad dotyczących utrzymywania porządku i szanowania zieleni w najbliższym otoczeniu |
2. |
Koleżeństwo |
- zgodnie baw się z kolegami, - szanuj cudzą własność, - dziel się z innymi tym, co masz, - nie bądź zawzięty w kontaktach z innymi, - nie wyrządzaj krzywdy innym, - nie rób drugiemu, co tobie niemiłe (nie wyśmiewaj się, nie przedrzeźniaj, nie przezywaj) – pomagaj tym, którzy tej pomocy potrzebują |
- zawieranie kontraktu grupowego z dziećmi dotyczącego właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie – wspólne ustalenie zasad i reguł postępowania, zgodnej i bezpiecznej zabawy, - interesowanie się wytworami kolegów, dostrzeganie wysiłku włożonego w ich powstanie, poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów, - rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja: uczestnictwa w zabawach, korzystania z zabawek, - uczenie się właściwego zachowania podczas rozwiązywania zaistniałego konfliktu, - używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy i doradztwa osób dorosłych, zrozumienie tego,co przeżywają inni, - słuchanie kolegów pełniących dyżur w grupie, podporządkowywanie się ich poleceniom i uwagom, - wyrabiane nawyku uprzejmego witania się z kolegami spotkanymi w szatni lub na podwórku (mówienie dzień dobry, skinienie ręką itp.), - dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, okrucieństwa,przezywania,dokuczania (rozumienie przeżyć z tym związanych), - sprawianie radości innym dzieciom przez składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków, - opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują (rozumienie ich zagubienia i nieporadności), - poszanowanie i akceptacja inności, tolerancja i wrażliwość na drugiego człowieka |
3. |
Kontrola własnego zachowania. |
- unikaj krzyku, kłótliwości, - przestrzegaj zawartych umów, reguł, - oceniaj zachowanie, a nie osoby, - wyrażaj swoje emocje w sposób kontrolowany, - korzystaj z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach, - ciesz się z sukcesów, przyjmuj z godnością porażki, - wystrzegaj się kłamstwa, - odróżniaj dobro od zła, - mów o swoich uczuciach (odczuciach) |
- wskazywanie tego, co dobre, i co złe, - rozpoznawanie i nazywanie uczuć i emocji własnych oraz cudzych, - porozumiewanie się umiarkowanym tonem, - uczenie wyrażania swoich oczekiwań w sposób zrozumiały dla innych, - zapoznawanie z bezpiecznymi sposobami rozładowywania emocji bez wyrządzania krzywdy innym – prawo korzystania z Kącika Złości, - poznawanie wzorców właściwego zachowania (postawa nauczyciela, postacie z literatury), - uczenie właściwego przyjmowania pochwał i krytyki poszukiwanie sposobów nagradzania sukcesów innych udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury, - rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich i w sytuacjach codziennych, - podejmowanie prób oceny i ocenianie postępowania bohaterów bajek i opowiadań, - układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania, wyciąganie wniosków rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych, - podejmowanie oceny postępowania własnego i kolegów w konkretnych sytuacjach, - systematyczne prowadzenie rozmów, wyjaśnień, wymiany zdań i przedstawienie argumentów dotyczących własnych ocen i odczuć, - liczenie się z odczuciami drugiej osoby, - uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych, - podejmowanie prób rozwiązywania konfliktów na drodze negocjacji, porozumienia, kompromisu, - eliminowanie zachowań agresywnych |
4. |
Bezpieczeństwo |
- reaguj na sygnał nauczyciela, - nie oddalaj się od grupy z miejsca zabaw, - zachowaj ostrożność w kontaktach z nieznanymi ci osobami, - nie próbuj nieznanych ci produktów i potraw nieznanego pochodzenia, - informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenie, złe samopoczucie), - pamiętaj swój adres zamieszkania, - unikaj niebezpiecznych zabaw i zachowań, - zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi, - nie zbliżaj się do nieznanych zwierząt, zachowaj ostrożność w kontakcie z nimi, - przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych, - dbaj o wygląd, higienę osobistą oraz czystość i bezpieczeństwo otoczenia, - szukaj pomocy u osób dorosłych w sytuacji zagrożenia |
- spotkania z policjantem: „Bezpieczny przedszkolak na drodze”, „Bezpieczny przedszkolak na wakacjach”, „Bezpieczny kontakt ze zwierzętami”, „Nieznajomy”, - ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu (sala, teren) oraz na wycieczkach, - przestrzeganie zakazu spożywania produktów nieznanego pochodzenia (owoce, rośliny, grzyby, nieprzyjmowanie słodyczy od nieznajomych), - omówienie sposobu postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia, określonej dolegliwości, - zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania, - poznanie możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu, - spotkanie z hodowcą zwierząt – omówienie zachowań zwierząt, gdy: zwierzę jest zdenerwowane, boi się, jest chore, - rozumienie przestrzegania zasad kodeksu drogowego dla pieszych, - dostarczenie wzorców właściwego zachowania na ulicy (wycieczki na skrzyżowanie, filmy edukacyjne, książki). |
5. |
Zdrowie |
- nie krzycz, mów umiarkowanym głosem, - unikaj hałasu, - często korzystaj z pobytu na świeżym powietrzu, hartuj swój organizm, - ubieraj się odpowiednio do temperatury, - zjadaj przygotowane dla ciebie posiłki, - jedz owoce i warzywa, - pamiętaj o myciu rąk przed jedzeniem, po wyjściu z toalety, po zabawie na podwórku, - pamiętaj o korzystaniu z zabiegów higienicznych, - zasłaniaj nos i usta przy kichaniu i kasłaniu, - nie obawiaj się wizyty u lekarza, - mów o tym, czego się boisz, co cię boli, - unikaj wielogodzinnego oglądania telewizji i spędzania czasu przy komputerze, laptopie, telefonie komórkowym, innych urządzeniach |
- czynne uczestnictwo dzieci w zabawach organizowanych przez nauczycielkę (zabawy ruchowe, zestawy ćwiczeń gimnastycznych, spacery, wycieczki, pobyt na świeżym powietrzu), - uczenie się umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubrania stosownie do pogody, - kształtowanie nawyku zdrowego jedzenia, - systematyczne mobilizowanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych oraz mycia rąk w określonych sytuacjach, - rozumienie potrzeby wizyt kontrolnych u lekarza oraz stałego kontrolowania i leczenia zębów, -spotkania z lekarzem, higienistką, - stosowanie w zajęciach różnych form sprzyjających zrozumieniu potrzeb własnych i kolegów (drama, pedagogika zabawy itp.), - uświadamianie dzieciom konieczności spożywania owoców i warzyw jako źródła witamin – realizacja cyklu zajęć edukacyjnych „Owoce i warzywa przez cały rok”. |
6. |
Wiem, kim jestem, kim są moi rodzice ,gdzie mieszkam, znam tradycje rodzinne i narodowe. |
- kultywuj tradycje swojej rodziny, - rozmawiaj z rodzicami o ich pracy, - pamiętaj o uroczystościach rodzinnych, - bądź dumny z kraju, w którym mieszkasz, - poznaj symbole narodowe, - interesuj się swoim miastem,poznaj jego zabytki, - szanuj język ojczysty i tradycje narodowe, - poznaj piękno swojego kraju, regionu, miasta |
- pobudzanie ciekawości do interesowania się historią i tradycjami swojej rodziny, - wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez udział rodziców i dziadków w uroczystościach organizowanych w przedszkolu, zajęciach otwartych, festynach, - prowadzenie rozmów i zajęć dotyczących poznawania pracy zawodowej rodziców i dziadków, - uświadamianie dzieciom ich przynależności narodowej – jesteśmy Polakami, mówimy po polsku, rozumiemy znaczenie słowa ojczyzna, - zapoznawanie dzieci z barwami narodowymi, godłem i hymnem Polski, pomaganie w orientowaniu się na mapie Polski, - uczestnictwo w uroczystościach o charakterze patriotycznym, - sumienność i uczciwość w realizacji codziennych zadań i obowiązków |
7. |
Samodzielność, dostrzeganie swoich mocnych stron. |
- bądź samodzielny w czynnościach samoobsługowych, - bądź odpowiedzialny za swoje postępowanie, zachowanie, - radź sobie w nowych, trudnych sytuacjach, - odkrywaj swoje talenty, zainteresowania, - podejmuj się nowych zadań, potrafię pozbyć się lęku przed nieznanym, - dąż do celu, wierz w swoje możliwości („wiem, że to, co robię, jest odpowiednie”), - nie bój się podejmować inicjatywy, - naucz się bronić swego wyboru, miej swoje zdanie na dany temat |
- samodzielne ubieranie się (dostosowanie do możliwości rozwojowych dzieci), - opowiadanie dziecka o tym, co wydarzyło się w przedszkolu, domu, - samodzielna organizacja miejsca pracy, wypoczynku, - swoboda wyboru danej aktywności, - stwarzanie sytuacji do dyskusji, rozmów, działań, - realizacja własnych pomysłów dziecka |
8. |
Zachowanie pożądane – przeciwdziałania agresji |
- podejmuj próby podwyższenia poziomu samokontroli, - kontroluj swój gniew i złość, - współpracuj w grupie, -nabywaj umiejętności przydatne w nawiązywaniu przyjaźni, wchodzenia w pozytywne interakcje społeczne, - radź sobie z emocjami poprzez rozpoznawanie ich u siebie i innych |
- wyrażanie i nazywanie emocji podczas zabaw, - określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach itp., - stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężyć negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, - uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwrócenie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru, - szukanie kompromisu w spornych sprawach, - wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny, - dążenie do zrozumienia i przeżywania wartości moralnych, takich jak: dobro, szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, sprawiedliwość, - wskazywanie przeciwieństw wśród poznanych wartości i zwrócenie uwagi na ich społeczne nieakceptowanie, - wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich, tworzenie relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości, - przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie, - dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich, - pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek, - szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności, -pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności, - współdziałanie - unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie się przed nimi, dążenie do kompromisu, - unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania, - wspólne rozwiązywanie powstałych problemów, nawet w sposób niekonwencjonalny, - ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas, - szanowanie odrębności narodowych, etnicznych, językowych. |
9. |
Profilaktyka uzależnień |
- mów „nie”, kiedy z czymś się nie zgadzasz, - bądź asertywny, - wybieraj inne aktywności (klocki, rysowanie itp.) zamiast komputera, tabletu, telefonu, telewizora, - naucz się, jakie zagrożenia płyną z nadmiernego korzystania z urządzeń medialnych, - zapamiętaj, że nie należy pić alkoholu, palić papierosów, stosować innych środków uzależniających |
- rozwijanie postaw asertywności wśród dzieci oraz umiejętności szukania pomocy w trudnych sytuacjach, - rozpoznanie domowej sytuacji wychowanków oraz diagnozowanie jej pod kątem potencjalnych zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci, - podejmowanie działań profilaktycznych zmierzających do przeciwdziałania problemowi narkomanii, lekomanii, uzależnieniu od komputera, gier, telewizji, telefonu komórkowego, - działania profilaktyczne zmierzające do przeciwdziałania problemowi palenia papierosów, picia alkoholu, stosowania innych używek, - uwrażliwianie rodziców wychowanków w zakresie wszelkich uzależnień, -kształtowanie potrzeby samorozwoju oraz budowanie satysfakcji życiowej poprzez rozwijanie zainteresowań jako alternatywy dla zachowań ryzykownych |
Realizacja powyższych zadań odzwierciedlona jest w Dziecięcym kodeksie zachowań – Kodeksie Przedszkolaka.
-
REGUŁY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE W NASZYM PRZEDSZKOLU
W Kodeksie Przedszkolaka zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci w przedszkolu normy
dotyczące zachowania:
1) w sali,
2) podczas posiłków,
3) w łazience,
4) w szatni,
5) w trakcie wycieczek, spacerów, przebywania na podwórku.
Kodeks obowiązuje wszystkich członków społeczności przedszkolnej.
Zasady zachowania w sali:
-
Bezpiecznie poruszam się w sali.
-
Bawię się w zgodnie zgodzie z innymi.
-
Sprzątam po sobie.
-
Mówię przepraszam, gdy kogoś skrzywdzę.
-
Używam słów: proszę, przepraszam, dziękuję.
-
Dzielę się wszystkim.
-
Mówię umiarkowanym głosem.
-
Uśmiecham się do innych.
-
Jestem tolerancyjny/tolerancyjna.
-
Pomagamy sobie nawzajem.
-
Wrzucam śmieci do kosza.
-
Siedzę poprawnie na krzesełku lub dywanie podczas zajęć organizowanych.
-
Na zajęciach podnoszę rękę do góry, gdy chcę coś powiedzieć.
-
Pełnię obowiązki na rzecz grupy – dyżur pełniony przez dzieci 5-, 6-letnie.
-
Zgłaszam konieczność wyjścia do toalety.
Jestem cicho, gdy:
inni pracują;
inni się bawią;
czytamy i słuchamy;
inni są zmęczeni;
inni odpoczywają.
Normy zachowania podczas posiłków:
-
Siedzę prosto przy stole.
-
Jem w ciszy, kulturalnie spożywam posiłek.
-
Nakładam sobie na talerz tyle, ile zjem.
-
Czekam, aż wystygnie gorące danie.
-
Jem powoli (szybkie zjadanie – połykanie – jedzenia jest niezdrowe i nieeleganckie), każdy kęs dobrze gryzę i żuję.
-
Jem to, co lubię, próbuję innych potraw.
-
Bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów, posługuję się sztućcami.
-
Kiedy kończę zjadanie zupy z talerza, pochylam go od siebie (nie do siebie, gdyż mogę poplamić ubranie).
-
Po zjedzonym posiłku grzecznie czekam, aż pani zabierze talerz.
-
Nóż i widelec odkładamy razem, równolegle na talerzu, jest to ważne w restauracji dla kelnera, gdyż oznacza, że może już zabrać nakrycie. Kiedy natomiast na chwilę przerywam jedzenie, widelec i nóż krzyżuję na talerzu.
-
Wycieram usta serwetką i odkładam ją na brzeg talerza.
-
Odchodząc od stołu, zasuwam krzesełko i mówię „dziękuję”.
NORMY ZACHOWANIA W ŁAZIENCE
Higiena potrzeb fizjologicznych:
-
Bezpiecznie poruszam się w łazience.
-
Dbam o czystość w łazience.
-
Najpierw korzystam z toalety, potem myję ręce.
-
Pamiętam o użyciu papieru toaletowego.
-
Korzystam z toalety pojedynczo.
-
Zakładam bieliznę w toalecie.
-
Zawsze po sobie spłukuję toaletę.
-
Oszczędnie zużywam wodę, mydło, pastę do zębów.
-
Jeśli potrzebuję pomocy pani przy skorzystaniu z toalety, proszę o pomoc.
Etapy mycia rąk:
-
Podwijam rękawy.
-
Odkręcam kran.
-
Wyciskam mydło w pianie na rękę.
-
Namydlam obie ręce.
-
Płuczę ręce wodą, aby całkowicie spłukać pianę.
-
Zakręcam kran.
-
Otrząsam ręce z wody nad zlewem.
-
Wycieram ręce w swój ręcznik.
-
Odwijam rękawy i wracam do sali.
Myję ręce:
przed oglądaniem książek;
przed zabawą;
przed rysowaniem;
przed posiłkami i po ich spożyciu;
po wyjściu z toalety;
po powrocie ze spaceru, wycieczki, placu zabaw.
Etapy mycia zębów:
-
Do kubka wlewam letnią wodę, zakręcam kran.
-
Wyciskam na szczoteczkę odpowiednią ilość pasty.
-
Płuczę usta.
-
Myję zęby okrężnymi ruchami przypominającymi rysowanie małych kółeczek.
-
Kilkakrotnie płuczę jamę ustną wodą z kubeczka.
-
Płuczę dokładnie szczoteczkę do zębów i kubek.
-
Wkładam szczoteczkę do kubka, włosiem do góry.
Normy zachowania w szatni:
-
Starannie układam swoją odzież, buty ustawiam równo na półce.
-
Pamiętam o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie –jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki).
-
Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku, otrzepuję buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieram buty o wycieraczkę.
-
Przy rozbieraniu się pamiętam o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu).
-
Starannie składam odzież i odkładam na swoją półkę.
-
Pamiętam, aby pomagać kolegom, którzy tego potrzebują (przy rozsuwaniu zamków, odpinaniu guzików itp.).
-
Po ubraniu się lub rozebraniu ustawiamy się w pary w wyznaczonym przez panią miejscu.
-
Bezpiecznie poruszam się w szatni, mówię cicho.
Zasady zachowania podczas wycieczek, spacerów, wyjść na podwórko:
-
Przed wyjściem z budynku przedszkola sprawdzam, czy ubranie jest prawidłowo założone (buty, czapka, rękawiczki, zapięta kurtka).
-
Idę na spacer w parze z kolegą/koleżanką.
-
Przemieszczam się w miarę sprawnie.
-
Mówię cicho lub szeptem.
-
Dbam o przyrodę.
-
Jestem ostrożny wobec nieznajomych.
-
Słucham poleceń nauczycieli i opiekunów.
-
Idę prawą stroną chodnika.
-
Do autokaru wchodzę pojedynczo.
-
Siadam na wyznaczonym przez panią miejscu.
-
Podczas jazdy autokarem siedzę na swoim miejscu.
-
Jeśli wchodzę do pomieszczeń (teatr, kino, filharmonia), jestem cały czas z grupą.
-
Korzystam ze sprzętu zabawowego zgodnie z jego przeznaczeniem.
-
Podczas zabawy wiem, do czego służy piasek w piaskownicy.
-
Reaguję na sygnały nauczyciela.
6. STOSOWANY SYSTEM MOTYWACYJNY
W toku oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych stosuje się pozytywne wzmocnienia
pożądanych zachowań dziecka.
Nagrodą może być:
pochwała słowna – indywidualna, przed grupą, dyrektorem lub rodzicem,
pochwała gestem lub mimiką,
sprawienie dziecku przyjemności poprzez pierwszeństwo przy wyborze zabawek, zabaw lub gier,
powierzenie ważnej funkcji w grupie, np. pomoc nauczycielce,
nagroda rzeczowa, np. znaczki,
obdarzanie dziecka szczególnym zaufaniem, np. poprzez formę dyżurów.
Nieprzestrzeganie norm obowiązujących w grupie wiąże się z ponoszeniem konsekwencji własnych
działań.
Karą może być:
tłumaczenie, wyjaśnianie powodów, dla których dane zachowanie jest niewłaściwe,
ukazywanie następstw niewłaściwych zachowań, skłonienie dziecka do autorefleksji,
naprawa w miarę możliwości wyrządzonej szkody, zadośćuczynienie za wyrządzoną krzywdę,
ostry sprzeciw i dezaprobata ze strony nauczyciela, „czasowe wyłączenie” z zabawy, aby dziecko
przypomniało sobie zasady obowiązujące w grupie i przemyślało swoje zachowanie,
przekazywanie informacji o niepożądanym zachowaniu rodzicom dziecka.
7. ZAMIERZENIA PROGRAMOWE W STOSUNKU DO RODZICÓW WYCHOWANKÓW
-
Zapoznanie rodziców z Programem wychowawczo-profilaktycznym przedszkola, ze wszystkimi zasadami i regułami przyjętymi do realizacji w przedszkolu.
-
Tworzenie spójnego środowiska wychowawczego: przedszkole i rodzina.
-
Wspomaganie rodziców w procesie wychowawczym i pomoc w rozwijaniu ich kompetencji wychowawczych.
-
Uświadomienie rodzicom konieczności ujednolicenia oddziaływań wychowawczych dom – przedszkole.
-
Udział rodziców w spotkaniach ze specjalistami: psychologiem dziecięcym, lekarzem, dietetykiem.
8. EWALUACJA PROGRAMU
1. Analiza dokumentów: dzienniki zajęć, plany miesięczne, sprawozdania nauczycieli i specjalistów.
2. Ankiety dla rodziców, nauczycieli.
3. Wyniki analiz są wyznacznikami do pracy w kolejnych latach realizacji Programu.
9.UWAGI KOŃCOWE
1. Program wychowawczo-profilaktyczny przeznaczony jest do realizacji dla dzieci 3-6-letnich.
2. Program nie uwzględnia podziału na grupy wiekowe, pozostawiając nauczycielom swobodę doboru treści, z uwagi na możliwości i potrzeby rozwojowe dzieci, ich zainteresowania, dojrzałość emocjonalno-społeczną.
3. Program ma charakter otwarty, jego treści mogą być rozszerzane w zależności od potrzeb dzieci, przedszkola, sytuacji, warunków środowiskowych oraz środków dydaktycznych, jakimi dysponuje przedszkole.
Program wychowawczo - profilaktyczny Gminnego Przedszkola Publicznego w został uchwalony przez Radę Pedagogiczną w porozumieniu z Radą Rodziców zgodnie z art. 84 ust. 2 pkt 1 ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r., poz. 1148, 1078, 1287, 1680, 1681, 1818, 2197 i 2248 ).